Hasičský zbor
Hasičský zborAktualityHasičské dni
(Hasičská nedeľa)
Hasičské múzeumSponzoriUžitočné informácieMladý HASIČKontakt

Spolupracujeme
Podporili nás
Sponzori

Rodina Cetlová

PIZZA
FANTÁZIA

Núdzové volania

Hasičská a záchranná služba
112, 150

Záchranná služba
112, 155

Polícia
112, 158

Volanie o pomoc  

Privolanie pomoci nenahradí poskytnutie prvej pomoci. Je veľa náhlych stavov, kde poskytnutie laickej pomoci prvým okoloidúcim môže zachrániť život postihnutého. Odchod k najbližšiemu telefónu na privolanie záchrannej služby bez poskytnutej pomoci môže znamenať stratu pár minút, ktoré už život nevrátia. Len výnimočne volajte vtedy, ak neviete čo sa stalo. Je zbytočné z desiateho poschodia nahlásiť bezvedomie na lavičke v parku aby záchranári po príchode zistili, že tam odpočíval dôchodca, ktorý pred chvíľou vstal a odišiel.

Tak ako treba určité vedomosti k poskytnutiu prvej pomoci, treba tiež vedieť ako privolať špecializovanú pomoc, t.j. zdravotnícku záchrannú službu. Telefonovať sa dá aj bez rozmýšľania, ale potom pracovníčke operačného strediska záchrannej služby dlhšie trvá zisťovanie údajov a tak sa zdržiava aj výjazd k pacientovi.

Na Zdravotníckom operačnom stredisku (dispečingu) slúžia zdravotníci minimálne s maturitou zo zdravotníckej školy s bohatou praxou na oddeleniach intenzívnej starostlivosti alebo v záchrannej službe a vedia najťažšie choroby spoznať už podľa hlasu volajúceho. Volaní je niekoľko desiatok za hodinu v každom okrese. Spoľahnite sa na ich úsudok a dôverujte im.

Potrebujeme vedieť:

  1. meno volajúceho a číslo telefónu
    Aj keď sa číslo vášho telefónu zobrazí na operačnom stredisku na obrazovke monitoru, je dobré vedieť kto volá. V prípade prerušenia vám môžu zavolať, podobne aj v prípade, že zvonček pri bráne nefunguje a vy aj záchranári netrpezlivo čakáte, každý z inej strany dverí. Ak je meno pacienta iné, ako menovka na domovom zvončeku a meno na dverách, nezabudnite to povedať. Ušetríte niekoľko minút pátrania.
  2. presnú adresu pacienta, miesto nehody, orientačné body
    Dôležité je nielen meno ulice, ale aj názov mesta a obce (napr. v rámci bratislavského telefónneho obvodu sú rovnaké niektoré názvy ulíc v Bratislave, Senci aj v Stupave). Samozrejmosťou je číslo domu, poschodie, údaje o najbližšom výraznom orientačnom bode, pri dlhých uliciach najbližšia križovatka ciest. Niekedy sú v rámci vchodu dve schodištia a tak údaj vpravo, či vľavo tiež môže zachrániť život, alebo aspoň skrátiť netrpezlivé čakanie. V rámci priemyselných zón, alebo budov zastrčených ďalej od hlavnej cesty pomôže ak bude niekto čakať na hlavnej komunikácii, pri hlavnom vchode a podobne. Pri nehodách medzi dvomi obcami je dobré vedieť ku ktorej je bližšie a v akom smere. Ak to operatérka chce podrobne vedieť, nemajte jej to za zlé. Za tridsať sekúnd zdržania pri upresňovaní adresy ušetrí posádke 5 minút hľadania a pacient dostane pomoc rýchlejšie.
  3. čo sa stalo, aké sú príznaky
    Ešte pred zavolaním sa treba zamyslieť nad ťažkosťami: sú naozaj také, že sa nezmiernia za pár minút aj samé od seba? vyskytli sa tieto príznaky prvýkrát v živote? vyzerá postihnutý človek naozaj ako chorý?
    Záchranná služba chodí k úrazom, náhlym ochoreniam a k výrazne zhoršeným príznakom chronických dlhotrvajúcich chorôb. Je určená na záchranu života keď sú postihnuté základné životné funkcie - vedomie, dýchanie, krvný obeh. Ak sa jedná o úraz, tak taký, kde postihnutý nie je schopný chôdze.
    Návštevná lekárska služba prvej pomoci je určená pre pacientov s veľmi vysokou teplotou, výraznými bolesťami, častým a opakovaným vracaním alebo hnačkami, ktoré bránia dopraveniu do pohotovostnej ambulancie.
    Zatiaľ sa stretávame skôr so zneužívaním, udávaním neskutočných príznakov a preháňaním ťažkostí. Môžete si byť istí, že ak oznámite len skutočné príznaky, ktoré postihnutý pociťuje a zdravotníci na zdravotníckom operačnom stredisku budú mať pochybnosti o vašom ochorení, radšej budú postupovať ako pri závažnejšom stave, aby sa niečo nezanedbalo. Ak sa dodatočne zistí, že stav nebol zďaleka taký vážny, ostane záznam v počítači a v budúcnosti sa môžete stretnúť s nedôverou.
  4. počet, pohlavie a približný vek postihnutých, druh poranení
    Tieto údaje sú dôležité hlavne vtedy, ak sa vyskytne, napr. pri autonehode niekoľko zranených a zdravotnícke operačné stredisko tak podľa predbežného odhadu situácie môže poslať naraz viac sanitných vozidiel aj zdravotníkov. Pacienta v bezvedomí môže ambulancia záchrannej služby prevážať len jedného, ale pacientov s poranením hornej končatiny dvoch až troch.
    Podľa veku a pohlavia sa orientujeme pri ochoreniach, ktoré sa nevyskytujú od narodenia až do vysokého veku. Napr. bezvedomie u malého dieťaťa je najpravdepodobnejšie pri kŕčoch z teploty, u mladých ľudí pri predávkovaní drogou. Inak sa postupuje pri bolestiach na hrudníku u mladého muža a inak u mladej ženy. Na základe veku a pohlavia sa posádka môže už cestou k vám pripraviť na najpravdepodobnejšiu alternatívu.
  5. podrobnosti, špeciality
    Zdravotnícke operačné stredisko vysiela posádku nielen na základe príznakov, ale orientuje sa aj podľa liekov, ktoré užíva postihnutý a podľa prekonaných chorôb liečených v nemocnici. Prednosť majú pacienti užívajúci lieky na srdce, vysoký tlak, proti cukrovke a iné. Ale urgentnou situáciou môže byť aj postihnutý, ktorý má určité príznaky a zatiaľ žiadne lieky neužíva.
    Práca na zdravotníckom operačnom stredisku je veľmi náročná a zodpovedná, vyžaduje rýchlu orientáciu vo veľmi krátkom čase. Vaše presné a pravdivé informácie pomôžu k správnemu rozhodnutiu.
    Zdravotníci, hasiči a polícia sú navzájom v neustálom spojení, takže ak nahlásite autonehodu s požiarom, automaticky sa na mieste stretnú všetky tri zložky na základe jedného telefonátu. Dôležité je nahlásiť druh nehody, alebo špeciálnej situácie, aby bola komplexná pomoc na mieste čo najskôr. Hlavne ak ide o neobvyklé situácie (osoby vo výškach, zvláštne autonehody, chodci pod električkou, stavy spojené so zaklinením, zasypaním a podobne).
  6. čakajte na otázky
    Nikdy neviete, či všetky vaše informácie boli zrozumiteľné, či zdravotnícke operačné stredisko nepotrebuje niektorý údaj upresniť, overiť. Preto po zreferovaní nikdy nepoložte slúchadlo ako prvý, ale počkajte na otázky operátorky (operátora), prípadne na oznámenie, že pomoc je na ceste. Je možné, že vám budú chcieť dať radu čo robiť do príchodu záchrannej služby. Môžu chcieť rodné číslo, poisťovňu alebo iné údaje.
    V žiadnom prípade to nie je zdržiavanie, pretože posádka môže byť na ceste už po oznámení adresy (ešte pred tým ako skončíte telefonát) a ostatné údaje sa dozvie cestou. Preberanie hovorov a vydávanie adries vykonávajú v súčinnosti najmenej dvaja zdravotníci. 
Pracovníci zdravotníckeho operačného strediska - operátorky a operátory nie sú na to, aby Vám robili problémy. Nekričte do telefónu, znížite zrozumiteľnosť. Nechajte na skúsených profesionálov zdravotníckeho operačného strediska, aby rozhodli, či potrebujete lekára-záchranára, návštevnú lekársku službu alebo dvoch záchranárov- mimoriadne kvalifikované sestry (bratov). Na zdravotníckom operačnom stredisku sa síce môžu občas mýliť, ale určite menej často, ako ich mýlia volajúci s vymyslenými príznakmi a falošnými ťažkosťami.
Skúste sa pozrieť na svoj dom z pohľadu človeka, ktorý tam nechodí denne: je na rohu názov ulice, nie je číslo domu zakryté stromom, máte čitateľné meno na vchodovom a dverovom zvončeku, neparkuje niekto pravidelne na jedinom príjazde ku vchodu domu, je okolie osvetlené? Hlavne v menších obciach a menej husto obývaných uliciach pomôže, ak niekto čaká a zamáva, odomkne vchodové dvere, privolá výťah.
Za zneužívanie záchrannej služby sa zatiaľ neplatí, ale zdravotné poisťovne si o tom vedú záznamy na základe údajov od zdravotníkov a možno v budúcnosti už nebudeme všetci z daní prispievať na prevozy opilcov a narkomanov a na zbytočné výjazdy k ľuďom, ktorých ťažkosti nevyžadujú zásah záchrannej služby, pretože sú rovnaké už niekoľko rokov. Pri opakovaných návštevách vieme "vytiahnuť" z počítača všetko o predchádzajúcej návšteve a niekedy o vás vieme viac ako vy sami o sebe.
Zdravotnícka záchranná služba navštívi každý rok približne 5 obyvateľov zo 100, alebo raz za 7 rokov príde do každej rodiny na Slovensku. Jeden výjazd stojí najmenej 2 000 Sk. Aj keď neplatíte v hotovosti, sú to peniaze z našich daní a netreba ich vyhadzovať zbytočne.

 

AKO VOLAŤ ZÁCHRANNÚ SLUŽBU - SÚHRN
 

  1. telefón, meno pacienta
  2. presná adresa, miesto nehody
  3. čo sa stalo, príznaky
  4. počet postihnutých, pohlavie, približný vek
  5. podrobnosti: lieky, choroby, špeciálne situácie
  6. čakajte na inštrukcie alebo otázky

 

 Záchranná a dopravná zdravotnícka služba Bratislava, MUDr. Viliam Dobiáš.



Hasičský zbor Priekopa, Copyright © 2007-2015